ERIKS verstevigt haar marktpositie in België

Directie ERIKS group nv

9 januari 2004

DE ERIKS-GROEP VERSTEVIGT HAAR MARKTPOSITIE IN BELGIË EN STOOT HAAR AEROSPACE-ACTIVITEITEN IN FLORIDA, USA AF

Overname industriële handelsactiviteiten Metalen Verhoestraete nv te Roeselare, België Per 1 januari 2004 heeft de ERIKS-groep de handelsactiviteiten van Metalen Verhoestraete nv overgenomen.

Het boekenonderzoek is inmiddels afgerond en de contracten zijn getekend. Deze activiteiten bestaan uit de marketing en verkoop van een breed assortiment van technische componenten en gereedschappen aan de industriële onderhoudsmarkt in met name de regio West- Vlaanderen. Met 26 medewerkers wordt een omzet van ruim € 6,0 mln. gerealiseerd.

Het assortiment bestaat uit:

• Gereedschappen 36%
  • Bevestigingsmateriaal 19%
  • Aandrijftechniek 16%
  • Overige MRO-producten 29%
De overgenomen activiteiten zullen als een zelfstandige vestiging in Roeselare aan het netwerk van de reeds tot de ERIKS-groep behorende Baudoin-groep worden toegevoegd. De Baudoin-groep, met haar hoofdzetel in Mol, België, beschikt reeds over een 9-tal vestigingen in België en Luxemburg. Met deze overname geeft ERIKS verdere invulling aan haar strategische keuze voor voorwaartse integratie en wordt een belangrijke positie verkregen in een geografisch marktgebied waar tot op heden het marktaandeel nog laag is. De overname (een activa/passiva transactie) wordt volledig uit eigen middelen gefinancierd. De in de koopprijs begrepen goodwill bedraagt ongeveer € 800.000,=. Naar verwachting zullen de overgenomen activiteiten direct aan het resultaat bijdragen.

De handel in staal- en metaalproducten en de daaraan gerelateerde toeleveringsactiviteiten behoren niet tot deze transactie, zij worden verder uitgebouwd onder de vertrouwde naam Metalen Verhoestraete nv.

Verkoop activiteiten ERIKS Aerospace, Inc. te Ft. Lauderdale, Florida, USA

Per 1 januari 2004 heeft de ERIKS-groep de activiteiten van haar onderneming ERIKS Aerospace, Inc. afgestoten. De activiteiten bestaan uit de marketing en verkoop van vliegtuigcomponenten aan de aerospace onderhoudsmarkt. Met een 15-tal medewerkers werd in 2003 een omzet van ongeveer USD 3,5 mln. gerealiseerd. Met deze verkoop neemt ERIKS afscheid van de aerospace onderhoudsmarkt. De afgestoten activiteiten hebben de laatste twee jaar niet aan het operationele resultaat bijgedragen. Op de verkoop wordt een klein boekverlies van ongeveer USD 100.000,= geleden.

Financiële resultaten 2003 ERIKS-groep

Op donderdag 26 februari 2004 zal ERIKS group nv de financiële resultaten over het jaar 2003 publiceren.